Kozmetický súboj: tekuté mydlá

Na kúpu niektorých mydiel vám stačia dve či tri éčka a za niektoré si pekne priplatíte. Ale dostávame za viac peňazí aj viac muziky? Je to drahšie vždy lepšie ako to lacné? Tým by som si až taká istá nebola. Stačí škatuľku otočiť bokom, prečítať zloženie a ja mám celkom jasno.
 
Nie je mydlo ako mydlo, i keď, ono dosť záleží i na tom, ako často ho používate a s akým účelom ste si ho zaopatrili. Niekto minie celý majetok na luxusné výrobky alebo ide po mydlách liečebných. Podľa popisov na obaloch totiž automaticky očakáva, že mu minimálne vysušia pokožku, alebo dokonca pomôžu dosiahnuť nejaký efekt. A pár ľudí, vrátane mňa, zaujíma vôňa a textúra. Z času na čas si doprajem niečo drahšie, keď mám nejaký problém, ale inak sa moje nákupné správanie podobá správaniu priemerných slovenských spotrebiteľov. Kupujem osvedčené výrobky v akcii, alebo aj mimo akcie - len tak... Zájdem si do drogérie, stratím sa v oddelení mydiel, nájdem si výrobky, ktoré majú na obale nakreslené moje obľúbené kvietky (a teda môžem očakávať, že tá vôňa bude blízka môjmu srdcu), kuknem popis, strčím do nich nos a jeden skončí v košíku. Musím však podotknúť, že na drahé výrobky sa nechám zlákať jedine vtedy, ak je na ne nejaká zľava a ak som presvedčená, že mi v niečom pomôžu. Dnes budem písať o teste dvoch mydiel, z ktorých jedno je luxusné a zoženiete ho len na obmedzenom počte predajných miest a to druhé patrí medzi bežný drogériový sortiment. 

Ceny týchto produktov ma kedysi nezaujímali a úprimne, nebralo ma ani podrobné štúdium zloženia, no dnes už všetko vnímam inak. Nakoľko sa snažím zasvätiť vás do tajomstiev pôsobenia kozmetiky a urobiť tento blog príťažlivým pre každé oko, chce to obohatiť jeho obsah o viac faktov.Však načo vám budem fotiť mydlo vyliate na ruke a písať o jeho vôni? Také informácie nájdete na každom beauty blogu a keby ste veľmi chceli, zistíte si to priamo v obchode. 

Pôvodne som mala prichystané tri mydlá, avšak postaviť ich vedľa seba by nebolo tak úplne fér. Výsledok by bol rovnaký, ako keby nitriansky autosalón postavil vedľa seba a začal porovnávať zrýchlenie z nuly na stovku u vozidiel značky Trabant a Ferrari. :-) 

Mydielko Fa nie je zlé a nemám absolútne nič proti tejto značke (veď prečo inak by som ho kupovala), avšak bol by to absolútne nerovnocenný súboj, lebo konkrétne toto hodvábno - magnóliové neobsahuje veľa rastlinných extraktov. Pobijú sa teda iní súperi.

Tekuté mydlo Swiss Logical
Nestálo ma takmer nič. Teda, aby som bola presná, dostala som ho ako súčasť sady prípravkov starostlivosti o telo - darček k nákupu jedného nemenovaného produktu Zepter a než som založila tento blog, takmer celé som ho minula. Preto mi prepáčte takúto nedokonalú fotografiu produktu.


Celý rad Swisso Logical stavia na aktívnom a vysoko kvalinom extrakte z rastlinky zvanej echinacea, ktorý telu pomáha nabudiť imunitný systém. V tekutom mydle je naviac zastúpený aj vitamín B5 - pantenol. Vypestovať echinaceu nie je problém. Problémom je dosiahnutie optimálneho, alebo (ešte lepšie) čo najvyššieho obsahu účinných látok, ale to je už iná téma. Verím, že značka má toto už dávno vyriešené. Inak by sa nepredávala na celom svete a nemala taký úspech.

Možno vás bude zaujímať, že echinacea na Slovensku zdomácnela. Už minule som si všimla v jednej relácii na STV1, že ju záhradkári odporúčajú vysádzať do záhrad ako okrasnú rastlinku. Jej pestovanie nie je také ťažké. Má krásne veľké kvety a nemá veľké nároky na pôdu. Dá sa pokojne nasadiť na svah medzi skalničky. Aj ja zvažujem, že si ju niekde nasadím. Čaj z jej kvetov je skvelý na chrípku.

Tekuté mydlo Radox

Teraz ste sa možno pousmiali. Na jednej strane nechcem porovnávať značku Fa so švajčiarskou kozmetikou svetového formátu a teraz začnem písať odsek o mydle, ktoré dostanete za 2 či 3 eurá? No tak pozor. Veci nie sú vždy také, ako sa zdajú.


Značka Radox taktiež používa rastlinné extrakty. Konkrétne v tomto mydle ich máme niekoľko. Na obrázku na prednej strane sú spomínané dva - extrakt z harmančeka a jojobový olej (+ bonus - extrakty z ryže). Harmanček je, podobne ako echinacea, známy svojim pôsobením na obranyschopnosť. Jojobový olej udržiava pokožku vláčnu a dobre hydratovanú - podobne ako pantenol. A preto som ich hodila do tabuľky a porovnala. Ak vás to zaujíma, čítajte. :-)


Swisso Logical: Liquid Soap
body
Radox: Clean & Moisturise Handwash
body
hlavné účinné zložky
echinaceový extrakt, vitamín B5 - panthenol
2
extrakt z harmančeka a jojobový olej
2
iné užitočné látky ako bonus
glycerín (čakala som viac!)
0
glycerín, extrakt z ryžových otrúb, olej z ryžových klíčkov
2
parabény
Áno (trošku sklamanie)
0
Nie
2
ochrana buniek pred starnutím
Áno, echinacea chráni pokožku pred voľnými radikálmi
2
Áno, ryžový extrakt taktiež chráni pokožku pred poškodením DNA
2
oprava obrannej bariéry pokožky
Áno (echinacea)
2
Áno (jojobový olej)
2
hydratácia
výborná
2
výborná
2
cena
do 16 EUR za 300ml
1
do 3 EUR za 300ml
2
vôňa
pre mňa nie veľmi príjemná, ale ide o prirodzenú vôňu echinacey
1
veľmi pekná harmančeková vôňa zosilnená parfémom
2
okamžitý efekt 1. účinnej látky
Echinacea regeneruje a upokojuje podráždenú pokožku. Likviduje aj baktérie, no keď problém prepukne, potrebuje trošku viac času.
1
Harmanček likviduje baktérie a v ňom obsiahnutý bisabolol upokojuje podráždenú pleť – pôsobí rýchlo.
2
dlhodobý efekt 1. účinnej látky
Echinacea funguje aj preventívne, naučí pokožku brániť sa, preto je vhodnejšia na dlhodobé používanie a tiež v tomto ohľade účinnejšia.
2
Dlhodobé používanie harmančeka môže pokožku jemne vysušiť a aj preto výrobca musel pridať ďalšie účinné zložky (jojobový olej).
0
okamžitý efekt 2. účinnej látky
Pantenol regeneruje, pomáha liečiť zápaly, dodávať potrebnú vlhkosť a pečatí aj otvorené ranky, čím chráni pokožku pred infenkciou. Pôsobí pomerne rýchlo.
2
Jojobový olej zvláčňuje pokožku a cítite ho takpovediac ihneď, lebo patrí do skupiny NMF, je nosičom vitamínov a má rekordne rýchle vstrebávanie.
2
dlhodobý efekt 2. účinnej látky
Z dlhodobého hľadiska je pantenol stále užitočný. Nepoznám prípady, kedy by naň vznikol návyk.
2
Na oleje si pokožka rýchlo zvyká a časom sa môžu prestať javiť ako účinné. Nie sú tiež pre každého.
1
Súčet bodov
Swisso Logical
17
Radox
21

Vysvetlenie a zhrnutie tabuľky:

Bodovanie je od 0 do 2, pričom 2 je najvyššie a 0 najnižšie hodnotenie. 
Pre použitie na môj typ (i pre môj nos) sa lepšie hodilo mydlo Radox. Je to však subjektívny pohľad na celú vec. Čítajte ďalej a dozviete sa ďalšie dôležité fakty.

Rastlinné extrakty

Sú samostatnou kapitolou a ich výber i koncentrácia určuje výsledný efekt kozmetického či potravinárskeho výrobku. Rada by som sa o nich aspoň v krátkosti zmienila, aby ste boli v obraze a napriek výsledku porovnania nepodceňovali produkty vo vyššej cenovej kategórii. 

Každý už počul toto slovo a vie, že pod pojmom "extrakt" chápeme výťažok. Extrakty sú prírodné látky obsahujúce zmes rôznych účinných látok ako sú kyseliny, vitamíny, enzýmy a iné vzácne zložky. Získavajú sa rôznymi cestami a môžu mať rozličnú formu. Všetko záleží od toho, z ktorej časti rastliny a ako ich extrahujeme. Dajú sa získať destiláciou, lisovaním za tepla, za studena alebo samovoľným vytekaním, lúhovaním, spôsobov je naozaj veľa. Niektoré spôsoby sú veľmi šetrné a darí sa nimi zachovávať vysoký podiel účinných látok, niektoré sú menej šetrné, no ani jeden extrakt používaný v priemysle by nemal byť úplne bezcenný. Výrobcovia sú totiž povinní používať suroviny z kontrolovaných zdrojov a tie extrakty musia mať určitý stanovený podiel účinných látok. Ako sme však neraz počuli v médiach, nie je určená horná hranica, koľko tých cenných látok extrakt má. Máme len hranice, pod ktorú by ten obsah nemal klesnúť a ďalej máme tiež nejaké zoznamy možných dobrých i horších prímesí, ktoré extrakt môže obsahovať spolu s ich koncentráciou. 

Vezmite si napríklad takú pitnú vodu. Aj na posudzovanie akosti vody sú isté normy či limity. Voda smie obsahovať napríklad dusičnany, ktoré organizmus nemá v láske. Preto sa pravidelne robia odbery a všetko sa kontroluje, aby sa distribúcia vody s vyšším obsahom týchto látok včas zastavila. No minca má dve strany. Vo vode by mal byť zastúpený napríklad prvok jód, ktorý náš organizmus potrebuje pre správnu funkciu štítnej žľazy. Výskumy preukázali, že voda na Slovensku má nedostatok jódu. Napriek tomu však máme lokality, kde je voda kvalitnejšia a stopy jódu obsahovať môže. 

Rovnako to máte aj s rastlinkami. Môžeme ich pestovať na rovnakých poliach, ako pestujeme chmeľ, repku a iné plodiny. Tieto polia však nemajú vždy dobrú kvalitu pôdy, musia sa prihnojovať a ruku na srdce, naše poľnohospodárstvo nie je vždy práve BIO. Preto aj kvalita získaných extraktov bude presne taká. Herbicíd zabije choroboplodné zárodky, no nie je pre rastlinu prirodzený a tá si v sebe nenahromadí všetko, čo by mohla získať v dokonale vyváženom prostredí. Zájdite však k susedom do rakúskych Álp, či o jednu krajinu ďalej a pozrite si polia, na ktorých pestujú echinaceu. Alebo skočte do Provensálska a privoňajte k ich levanduli. Je tam lepšia pôda, lepšie svetelné podmienky, lepšia závlaha. Prirodzene, extrakty využívané švajčiarskou značkou z domácich zdrojov budú mať úplne inú akosť než extrakty z tých našich. 

V tomto porovnaní subjektívne zvíťazil Radox nad švajčiarskou značkou. Cena i vôňa mydla je veľmi dobrá, kvalita tiež. Určite ho odporúčam, lebo sa mi osvedčilo. Výrobca navyše pridal látky, ktoré by mohli mydielku pridať ešte nejaké tie účinky naviac. Verím, že použité extrakty sú kvalitné, veď nejde o príliš drahé látky, no zbytočne som ich nerozpisovala. Keby som ich začala menovať, určite by som dospela k zisteniu, že čo dokážu tieto látky, to isté zvládne aj extrakt z echinacey. Nikde som sa nedočítala, či Zepter používa extrakt z kvetov alebo koreňa, no prihliadnúc k cene a využívaným technológiám sa domnievam, že to bude skôr koreň, ktorý je z terapeutického hľadiska veľmi cenný. V koreni echinacey sa hromadia takpovediac tie najväčšie koncentrácie pre organizmus prospešných látok. Jeden gram tohto extraktu môže mať silnejšie účinky než desiatky gramov iných extraktov. Preto nikdy nepodceňujte bylinky a nemiešajte hrušky s jablkami. Treba sa naozaj orientovať podľa toho, čo pokožka naozaj potrebuje.

Výsledky pozorovania a testovania
Kombinácia echinacey s pantenolom sa hodí takpovediac pre všetky typy pokožky, vrátane tej, ktorá je dlhodobo vystavená extrémnemu odmasťovaniu (používanie priemyselných rozpúšťadiel, čistiacich prostriedkov, priemyselných minerálnych olejov), alebo príliš mastná. Mydlo od Swisso Logical je preto vhodné obzvlášť pre ľudí s problémovou pokožkou, ktorá sa vďaka extrémnym podmienkam nevie zotaviť. Nepovažujem ho za bežné mydlo, ktoré by podnikatelia mali nakupovať vo veľkom a dávať do podnikových hygienických zariadení. Slúži k liečbe. Jeho nevýhodou je však vysoká cena. Z času na čas sa však podľa mňa oplatí dopriať si niečo podobné tomuto mydlu, alebo poprípade pohľadať nejaké iné podobné. Nech to už stojí čo to stojí. Za seba môžem povedať toľko, že hoci mi tá vôňa prekážala (ja echinaceu fakt nemusím a ku koncu míňania som doňho už musela prilievať aj Radox), mydlo mi pomohlo a splnilo svoj účel. Pokožka mojich rúk sa normalizovala a nebýva už taká suchá.

Harmanček a jojobový olej v mydle od Radoxu by som odporúčala "kancelárskym typom" ľudí so suchšou pokožkou. Tí si ruky nemusia máčať či umývať až tak často (a čo som sledovala, tak to ani nerobia). Títo ľudia majú tiež lepšie možnosti starostlivosti o pokožku. V podstate si ju môžu kedykoľvek natrieť hydratačným krémom a zažehnať katastrofu. Mydlá by však mali občas prestriedať, aby si na ne pokožka príliš nezvykla. Našťastie pre nás - kancelárske myšky - Radox ich má dosť. :-)
ZDIEĽAJTE:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za to, že ste si našli čas, prečítali článok a zanechali komentár k tejto téme. Vážim si to. ♥ Ostatných poprosím, aby mi sem nevkladali odkazy na Giveaway ani odkazy do e-shopov. Reklamy tu nechcem. Ďakujem.

Design: OddThemes | Nájdete na: Blogger Themes